pátek 9. listopadu 2012

Hotel Internetional


Ty tříhvězdičkové hotelové pokoje jsou všechny na jedno kopyto. Postel, šatník, stolek,  židle, křeslo. Ani jsem nevybaloval, jenom zapnul televizi, svalil se na lůžko a lehce se zasnil. Malá obrazovka laciného televizoru se pod mými přivřenými víčky začala najednou rozmazávat a zazdálo se mi, že program vlastně běží v okně velkého LCD monitoru. 
Že by se standardním vybavením hotelových pokojů stal místo televizoru počítač?
To už jsem si přisedl ke stolku a začal ten zázrak zkoumat zblízka. Přívodní kabely monitoru mizely v zamčené skříňce, kde byl patrně ukryt počítač. Kromě nich ještě ze skříňky vyvěraly přívody ke klávesnici, myši, mikrofonu a k malé krabičce, na které jsem rozpoznal konektor USB, zdířku pro sluchátka, potenciometr hlasitosti a zapuštěné tlačítko s označením RESET.
Zkusil jsem kliknout na ikonku televize a vida, namísto obvyklé hotelové směsi CNN a několika německých komerčních stanic mám náhle výběr z desítek kanálů internetových televizí, ze kterých mohu volit podle názvu, žánru nebo jazyka. Ještě větší výběr je u sousední nabídky internetových rádií. Co tu máme dál? Volba jazykové verze operačního systému, kalkulačka, nějaké počítačové hry, budík, u kterého si mohu nastavit, zda chci být probouzen ptačím švitořením, ezoterickou hudbou nebo třeba policejní sirénou. Ke čtení je na výběr řada elektronických knih, i když vesměs jen starší tituly s expirovanými autorskými právy. Okénko webkamery nabízí živý pohled do hotelové restaurace, recepční haly, hotelového parkoviště. Pomocí VoIP bych mohl bezplatně zatelefonovat kolegovi ze sousedního pokoje, na recepci nebo do restaurace, zarezervovat si stůl a možná i s předstihem objednat nějakou minutku. Hovory do venkovních sítí už jsou za poplatek, který se připisuje k mému účtu. Klikám na svůj účet a hned vidím, kolik zbývá zaplatit. V aplikaci pokojové služby si mohu vyžádat nebo naopak odvolat návštěvu pokojské s čistými ručníky a vysavačem. Sousední ikonkou se dostávám do rezervačního systému, stejného, jakým jsem si v tomto hotelu před týdnem přes internet objednával nocleh. Vidím, že stále mají několik míst volných, takže bych si mohl přímo ze svého pokoje zařídit prodloužení pobytu.
Teď mě napadá, že jsem se nikde nemusel v počítači identifikovat ani zadávat žádné heslo. Rezervační systém zřejmě poznal, že s ním komunikuji z pokoje 123 a z databáze si zjistil, kdo v něm dnes bydlí.
Neodolal jsem a hrotem tužky stiskl RESET. Po restartu se na chvíli zobrazila možnost namísto normálního pokračování zvolit kompletní reinstalaci. Aha, takže kdybych si něco na počítači pokazil nebo zaviroval, stačí reinstalovat a on se zase obnoví do počátečního stavu.  Když po odjezdu hosta pokojská převléká postel, patrně po něm také zároveň reinstaluje jeho PC. Ani to netrvalo příliš dlouho a ničím mě neobtěžovalo, zřejmě mají připraven kompletní obraz disku, společný pro celý hotel. Individualizovat operační systém pro konkrétní pokoj taky nebude problém, stačí podle MAC adresy nebo CPUID vyhledat v tabulce přidělenou IP adresu, název počítače, číslo pokoje.
Pokračuji dál v prohlídce nabídek. Je tady předinstalovaný mailový klient, schránka má adresu room123@HotelInternetional.cz a dokonce v ní mám novou poštu, personifikovaný uvítací mail od vedení hotelu. Asi abych mohl známým poslat fotky z adresy hotelu a tím mu dělat propagaci. No ale já nejspíš zůstanu u svého freemailu dostupného přes webové rozhraní. Na liště prohlížeče vidím užitečné odkazy, jako předpověď počasí, mapu, jízdní řády, a také odkazy na služby a podniky v okolí, které za to nejspíš majiteli hotelu platí nějaké drobné. Hlavně se ale prohlížečem dostanu ke všem svým rozpracovaným dokumentům, které jsem prozřetelně umístil do cloudu. 
Pro řadu zákazníků bude lákavá možnost na dovolené i na pracovní cestě surfovat na velké obrazovce a nemuset s sebou vláčet laptop s nabíječkou. Hotel, který takovou službu nabízí, tím u nezanedbatelné části klientely získá konkurenční výhodu.
Počítač připojený k internetu tedy za srovnatelnou cenu nahradí televizní a rozhlasový přijímač, telefon, hodiny, knihovničku včetně obligátní Gideonovy bible, službu buzení, tištěné provedení hotelových řádů a propagačních materiálů, a k tomu nabídne množství nových netradičních služeb nejen hostům, ale i technickému zázemí hotelu. Trvale zapnutý online počítač v každém pokoji může zjednodušit dodatečné připojení čidel požáru, průchodu dveřmi, programovatelné měření a nastavování pokojové teploty,  kontrolu integrity sebe sama.
Pravda, hotel bude vyžadovat širokopásmové připojení k internetu a vybudování  datové sítě taky něco stojí. U nově rekonstruovaných budov se ale zase může ušetřit na anténních, telefonních a signalizačních rozvodech. Značnou úsporu představují také koncesionářské R-TV poplatky, které se za příjem internetem šířeného vysílání neplatí.
Jestliže je vybavení hotelů počítači oboustranně výhodné, proč je dosud tak málo rozšířeno? Provozovatele hotelových zařízení bych z toho neobviňoval, jejich znalosti informační techniky jim zpravidla stačí nanejvýš k potvrzení mailem došlé rezervace. Asi u nás chybí dodavatel, který by hoteliérům komputerizaci nabídl, nejlépe jako kompletní službu zahrnující dodávku počítačů, zasíťování, kustomizaci systému a webové prezentace, zaškolení, servis.
Anebo to možná zatím jenom žádného nenapadlo.

2 komentáře:

  1. Radka Telyckova responded:

    Je to krásný sen a také bych si někdy něco takového přála. Minulý týden jsme na Výroční konferenci Asociace hotelů a restaurací v Hradci Králové velmi vášnivě diskutovali na téma klasifikace (jaké jsou technické požadavky na to, co je 3*, 4* nebo 5* hotel) ... jeden z mých komentářů byl právě ten, že technické požadavky zaspaly - např. kdo dnes volá telefonem s přímou volbou z hotelového pokoje. Proč si musí kvůli tomu hoteliér, který má 3* hotel, platit 150tis za novou telefonickou ústřednu, aby splnil tento požadavek, když tržby z této služby jsou minimální a nikdo to nepoužívá.
    Pavle, je to těžké ... sama mít hotel, udělala bych to jinak, než tak, jak to někteří naši klienti z řad hotelů mají. Ale chce to odvahu a především peníze a to spousta z nich nemá. Vyhrává zřejmě cesta nejmenšího odporu. Víte, klienti si hotel nevybírají podle toho, na jakou se dívají televizi. Je to pouze služba navíc, přidaná hodnota. A pokud se na to díváme z pohledu vedlejších nákladů, pak nákup malé televize je levnější než jeden počítač a LCD televize, na které se vše bude zobrazovat. I když s nejnovějšími technologiemi.
    -----------------------------------------------
    Pavel vitsoft Srubar responded:

    nákup malé televize je levnější než jeden počítač a LCD televize
    Velké LCD monitory dnes začínají už na třech tisících.
    Do kalkulace by se také mělo započítat ušetřených 150 tisíc, pokud budou telefonní hovory realizovány přes internetovou telefonii, a především každoroční úspora 1620 Kč za televizní koncesionářské poplatky.
    technické požadavky zaspaly
    Přesně tak Radko, ale hosté nespí a mnohdy preferují jiné hodnoty, než jaké odpovídají zkostnatělým hotelovým standardům.
    Já bych třeba více než telefon či televizi na pokoji ocenil rychlovarnou konvici a několik sáčků čaje. Maličkosti, jako je třeba vybavení pokojů zouvací lžicí na boty, mě ovlivňují příznivněji, než hogofo recepce s livrejovaným portýrem.
    Pokud na stolku vedle hotelového řádu a požárních směrnic naleznu dotazník, jak jsem s ubytováním spokojen a co bych navrhoval zlepšit, rád odpovídám, ale naprostá většina těchto zařízení nemá o zpětnou vazbu zájem.

    Při volbě hotelu nekoukám na počet hvězdiček, ale spíše na úroveň jeho webové prezentace, zda online informuje o svém aktuálním obsazení, na rychlost reakce při rezervaci. Respektuji, pokud majitel zakáže kouření v pokojích, ale informace o tom by měla být povinně uvedena na webové stránce i nálepkou na vstupních dveřích, podobně jako je tomu v případě restaurací.
    Nezajímá mě počet satelitních programů v televizi, ale zda je k dispozici WiFi připojení (anketa na polls.tw :-)

    Asociace by si měla uvědomit, že neustále narůstá procento klientů, pro které je internet na pokoji stejně samozřejmá komodita jako elektřina či teplá voda.
    -----------------------------------------------
    Radka Telyckova responded:

    Milý Pavle, sdílela jsem Váš příspěvek na blogu na FB stránce Asociace hotelů a restaurací. Domnívám se, že krásně doplňuje pohled klienta na klasifikaci k naší panelové diskuzi na konferenci.
    A co se týká internetu - nevím, který hotel a kde jste navštívil. Jsem však přesvědčena, že velké množství hotelů již přístup na internet již má. Ne vždy na pokoji, ale alespoň na lobby nebo v restauraci, baru.

    Těším se na Vaše další příspěvky z cest a pobytů hotelů... :)
    Radka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klára Zachariasova responded:

      Dobrý den, navazují na Vasi diskuzi, která mi zpočátku připadala jako PR clanek na hotelové IT technologie. Popisována technologie se přece již bežné používá v hotelech vyssich tříd. Vzhledem k počátečním investičním nákladům to nelze očekávat od3hvezdickoveho hotelu. Pokud někdo hovoří o zkostnatele standardizaci, pak by bylo dobře se se standardy detailne seznámit. Internet je soucasti, konvice je soucasti, stejně jako lžíce na boty. A zmiňovaný a odmítány telefon na pokoji, se zda sice v době mobilu zbytečný, avšak je dulezity z hlediska bezpecnosti hosta. Cestuji nejen mladi, ale i senioři. Jednotlive parametry klasifikace jsou sestavovany na zaklade průzkumu, kterého se účastní několik set tisíc turistu napříč všemi demografického skupinami.
      Pekny vecer Klara
      ------------------------------------------------
      Pavel vitsoft Srubar responded:

      Předpokládám Klaro, že naprostá většina z oněch několik set tisíc turistu se ubytovávala v *** hotelích s cenovou relací jednoho až dvou tisíc Kč/noc, a tam výše zmiňované vybavení samozřejmou součástí bohužel nebývá.
      I když už se dnes mnohé hotely honosí označením Free WiFi, signál je často dostupný pouze poblíž recepce a do vzdálenějších pokojů nedosáhne. Aspoň u většiny z osmi hotelů, v nichž jsem v poslední době nocoval, tomu tak bylo.
      Telefonní přístroj ve mně pocit bezpečnosti nevyvolává, sotva bych asi v případě požáru volal nejprve na recepci pro pokyny. Spíše mi vadí, že kvůli povinnému telefonu či televizoru je pokoj zbytečně o pár stovek dražší. V nemocnicích, školách, divadlech taky návštěvníci pevnou linku nemají a nikdo to nepovažuje za bezpečnostní riziko.

      Možná skutečně existuje nezanedbatelná skupina hostů, kteří chtějí klasický telefon a kteří internet nevyužívají, ale hoteliér by měl mít možnost vybavit aspoň část pokojů i pro alternativní klientelu. Při rezervaci by si pak host mohl vybrat, zda chce raději pokoj s televizorem, anebo s počítačem připojeným na internet, zda preferuje klasický telefon anebo Skype, zda chce nekuřácký pokoj anebo možnost na pokoji kouřit.
      Pokud tomu existující standardy brání, jsou špatné.
      -----------------------------------------------
      Radka Telyckova responded:

      Ahoj Kláro, dobrý den Pavle...
      zrovna mě napadlo. Kláro, zmiňovala jsi na konferenci, že Hotelstars dělá vždy jednou za 4 roky dotazování spotřebitelů na požadavky na klasifikaci. A pokud si dobře pamatuji, má to být již příští rok, je to tak? Co může např. Pavel udělat pro to, aby se zúčastnit takového dotazování a ovlivnit úpravy / návrhy v klasifikaci?

      Pavle, technologický vývoj je velmi rychlý, ne vždy může každý hoteliér měnit technologie tak rychle jako spotřebitelé (protože výměnu má vždy krát xx pokojů). Bohužel. Vše se však odvíjí od klientely, kterou hotel má. Vždy je vybavení hotelu otázkou každého jednoho provozovatele. V ČR je zatím klasifikace dobrovolná, což může některým hoteliérům nahrávat a ti mohou prozákaznicky reagovat na požadavky klientů, aniž by byli limitování povinnými požadavky. Na druhou stranu, dobrovolná klasifikace má za následek to, že si kdokoliv, kdo má ubytovací zařízení může na dveře napsat "4*", aniž by je ve skutečnosti měl. Díky bohu však za online hodnocení hotelu (reviews), kde hosté sami mohou napsat názory na to, jestli je - či není hotel "oprávněn" označovat se na čtyřhvězdičkový ...

      Vymazat